środa, 5 października 2011

Chmurka - Paulina Kamińska


„Chmury latają cały dzień po niebie i nie mają żadnych kłopotów”


Sięgałam po książkę Pauliny Kamińskiej dość niepewnie, jednak i tak byłam pozytywnie do niej nastawiona. Niewiele znalazłam jej recenzji, więc kierując się opinią mojej koleżanki nawet ucieszyłam się na myśl o przeczytaniu tej pozycji. Spodziewałam się ciekawej i zaskakującej powieści, ale nie to otrzymałam. Czuję się odrobinę zawiedziona, jednak i tak jest kilka rzeczy które działają na korzyść tej powieści.

Anka zostaje rzucona przez swojego chłopaka Tomka. I to po dwóch latach szczęśliwego związku. Jednak czy na pewno takiego szczęśliwego? Dziewczyna po pierwszym szoku i łzach zauważa, że przy swoim starym chłopaku straciła swoją osobowość i stała się kimś zupełnie innym. Wszyscy wokół niej to widzieli tylko nie ona. Teraz na jej twarzy coraz częściej gości uśmiech, a życie zdaje jej się o wiele milsze niż wcześniej. Świat staje się na powrót pełen kolorów, jednak niekiedy górę bierze szara i smutna rzeczywistość.

Postacie niekiedy mnie drażniły. Na przykład Anka, główna bohaterka, denerwowała mnie, bo obwiniała się o wszystko co działo się jej bliskim, niestety strasznie z tym przesadzała. Jednak poza tym była inteligentna, spokojna i dobra dla innych. Po zerwaniu zaczęła także nabierać pewności siebie i stała się ciekawą towarzyszką przy czytaniu. Najbliższą jej osobą była Olga, którą darzyła siostrzaną miłością. Poznajemy ją dość dobrze, jednak widać, jedyny że tajemniczy wątek jest właśnie z Olgą związany. Przy jej osobie mieliśmy wiele niedopowiedzeń i niedokończonych zdań. Co do reszty osób rzuciło mi się w oczy, że nie mieliśmy także opisanych niektórych ważnych postaci, jak na przykład Kamila, który przecież, także odegrał swoja rolę.

Fabuła była niepokojąco nudna. Skupialiśmy się tylko na głównym wątku, który prowadził nas do wielkiej niewiadomej. Jednak akcji nie było w ogóle, a w większości zdarzenia były mocno nużące. Byłoby to nawet wyjaśnione, jednak powieść ta nie skupia się całkowicie na emocjach, a właśnie na życiu Anki. Dopiero pod koniec czytelnik zaczynał dostrzegać coś pozytywnego w fabule, gdy wszystko się zmienia, jednak znów nie radykalnie, gdyż byliśmy do tego przygotowywani przez całą książkę. Właśnie zakończenie bardzo mnie wzruszyło, aczkolwiek to co powinno być zaskoczeniem, zostało przez mnie przed czasem rozszyfrowane i nie doznałam szoku, który powinien temu towarzyszyć.

Plusem tego utworu było poruszenie kilku ważnych problemów, z którymi zmaga się dzisiejsza młodzież, lecz nie tylko ona. Przyjaciółka Anki popadła w anoreksję i widzimy wyraźnie jej konsekwencje. W pewnym sensie przygotowuje nas to do czegoś podobnego co mogłoby się przydarzyć każdemu z nas. Kolejnym, jeszcze częściej spotykanym problemem jest nietolerancja wśród rówieśników lub co gorsza rodziny. Brak wsparcia ze strony bliskich może doprowadzić do poważnych zmian jak i kłopotów, co nie kończy się zwykle za dobrze, a co idealnie zobrazowała pani Kamińska. Ponadto główna bohaterka ciągle roztrząsa zachowania innych ludzi, a my mamy przybliżone to, co kieruje ich do tego lub innego rodzaju czynów.

Autorka posługiwała się prostym i zrozumiałym językiem. Nie utrudniał on w żadnym stopniu czytania, jednak nie było w nim także nic szczególnego. Pani Paulina nie wprowadzała do swego działa zbyt wielu emocji, miała niekiedy kłopoty z zaciekawieniem czytelnika. Także te niedopowiedzenia i tajemnica, którą próbowała rozsiać, nie frapowała i była niekiedy nawet zapominana. Ponadto niektóre zdania zdradzały aż za wiele, również ujmując trochę tajemniczości.

Nie do końca wiem jak odebrałam „Chmurkę”. Mimo niewielu stron i tak mi się dłużyła i nie potrafiłam się w nią wciągnąć. Zaś samo zakończenie nie jest jeszcze wystarczającym powodem by po nią sięgnąć. Poruszane w niej aspekty życia trafiły do mnie, jednak to nadal za mało. Według mnie ta pozycja należy do lektur przeciętnych, do przeczytania na jeden raz, gdy nie ma się nic do roboty. Polecam ją niewymagającym czytelnikom i może także tym bardziej ambitnym, jednak tylko jeżeli mają za dużo czasu i nie mają jak go wygospodarować.

Moja ocena 5/10


Tytuł: Chmurka
 Autor: Paulina Kamińska
Ilość stron: 184
Wydawca: Warszawska Firma Wydawnicza
Data premiery: 2011-06-14


Książkę otrzymałam od portalu Sztukater, za co serdecznie dziękuję :)




12 komentarzy:

  1. Ha ha normalnie aż czuje się winna za to, że zachęcałam do lektury :D Dla mnie jednak książka było o tyle interesująca, że opowiadała zwyczajne historie z życia wzięte i pomimo, iż nie było wiele akcji, przyjemnie było odpłynąć w coś z poza nurtu paranoramalnego. Może i masz rację w ostatnim akapicie, że sam koniec nie jest wystarczający, patrząc na całą lekturę, jednak właśnie wtedy naprawdę mi się spodobała. Chyba właśnie przez końcówkę ostatecznie podwyższyłam ocenę :D No, ale to ty tu jesteś profesjonalistką, ja kieruje się głównie emocjami :*

    OdpowiedzUsuń
  2. @Em: Ja? Profesjonalistką? My po prostu mamy różne zdanie na temat lektury i tyle ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja raczej podziękuję za tę lekturę. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta książka raczej nie jest dla mnie. Skoro nużąca i skupiona tylko na jednym wątku to podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda, że jednak książka tak bardzo słabo wypadła w twoich oczach. Mi się wydawało, że będzie to ciekawa historia pełna optymizmu a tu takie rozczarowanie. No cóż raczej się nie pokuszę po tę pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli to żadna rewelacja, to raczej sobie odpuszczę

    OdpowiedzUsuń
  7. No nie, na przeciętne lektury to ja nie będę marnować czasu, w końcu jest tyle ciekawych książek na świecie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tytuł, okładka i Twoja recenzja podpowiadają mi, że to książka nie dla mnie. Chyba czuję się na nią za stara. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wydaje mi się, że to nie jest książka, która by mnie zainteresowała.

    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że chyba sobie odpuszczę to dzieło. Nie czuję potrzeby przeczytania go ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zastanowie się może w puźniejszym czasie;)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...